Brasems besmet met waarschijnlijk witte stip


Gebruikersavatar
Ronald de Witte
Berichten: 116
Lid geworden op: 22-05-2002 02:00
Locatie: Z-H

20-07-2004 17:59

sorry kees daar ben ik het niet met je eens dat je zieken vis niet meer terug moet gooien wittestip in de natuur is niet zo zeer dodelijk kan wel maar meestal niet in de vijver (koi) heb je witte stip heel vaak meestal door temperatuur schommeling witte stip is inderdaad een parasiet die de slijmlaag van de vis aantast dan gaan ze er grouw van uitzien maar er zijn nog 10 tallen parasieten die dat doen ik denk toch dat deze vissen paaiwonden hebben er kan een bacterie inzitten maar daar zal ik de vissen niet gelijk voor doden :( meestal gaat dat wel weer over de vissen zijn zwakker geworden door het paaien dus kwetsbaarder voor parasieten.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-07-2004 22:37

Denk om je interpuncties Ronald. :roll:

Ik vermoed dat het grootste deel van ons daar moeite mee heeft. Als het niet om het praktische probleem gaat, waar moet je met de vis naar toe, dan is het gevoelsmatig wel onbehaaglijk. Dit is dus een heel delicaat discussiepunt, maar wel een interessante. Het algemene advies is namelijk zieke vissen niet terug te zetten. Maar in hoeverre gebeurt dat ook?

We hopen er allemaal het beste van en zijn daarmee geneigd te geloven in sprookjes. Maar als de vis zoveel verzwakt is door een parasiet dat hij daarbij een secondaire infectie oploopt, dan leert de praktijk dat hij dat niet meer te boven komt. De parasiet heeft hem daarvoor al te veel uitgemergeld en geeft de vis geen kans meer om op sterkte te komen en de infectie te overwinnen.

Hoe beoordeel je dat? Witte stip is een parasiet en deze verzwakt de vis. Het beestje is echter wel zo slim net genoeg leven in zijn gastheer te houden. Het is tenslotte ook zijn leven. Maar op de foto is witte stip niet eens te zien, zelfs nadat ik hem sterk uitvergroot heb. In de praktijk is het ook lastig te herkennen en er zijn inderdaad wel meer parasieten. Wel duidelijk te zien zijn onderhuidse bloeduitstortingen. Hier is het weefsel beschadigd, waarschijnlijk door schuren. Wat mij echter de meeste zorgen baart is de open wond midden op een van de flanken. Als deze geïnfecteerd is, dan wordt die alleen maar erger en ontstaat een open zweer die heel diep het vlees wegvreet. Van de foto af te zien lijkt de wond daar niet ver meer vanaf.

Maar het blijft en lastig punt. Ik denk dat de meeste deze vis terugzetten in de hoop dat hij beter wordt. Tegen het redelijke advies in. Ik zou zelf tenslotte ook twijfelen hem de hersens in te slaan. Mijn verstand en ervaring zegt echter dat de vis weinig kans maakt. Een aardig dilemma dus. De vraag is wanneer we dan wel tot actie overgaan? :-?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Ronald de Witte
Berichten: 116
Lid geworden op: 22-05-2002 02:00
Locatie: Z-H

20-07-2004 23:33

he kees je heb natuurlijk wel een beetje gelijk maar deze vissen moet je niet doden ik heb zelf een koi vijver en bestudeer al een paar jaar onder de microscoop allerlei ziektes als een vis "ziek" is eet hij niet meer zonderd zijn eigen af verzwakt en gaat dood parasiet laat los inderdaad, na 24 uur geen nieuwe levens partner is de parasiet ook dood.Een bacterie is wel wat anders maar is ook niet altijd levens bedreigend V.B ik heb nu ook 2 vissen zitten met grote wonden (paai)deze werden steeds groter bij een tot 3 cm groot en 2 cm diep(kon de graat zien zitten)oorzaak bacterie zodra een vis weer aansterkt door middel van eten, gaat de goede bacterie de slechte verdrijven nu 1 maand later is de wond nog 2 cm maar maar een paar mm diep dus geneest gewoon weer. Mijn conclusie over deze vissen is dat deze vissen nog eten dus sterk genoeg zijn om te blijven leven en niet gedood zou moeten worden.Ik vind dit een heel goed onderwerp en wil ik gelijk zeggen dat iedereen uit moet kijken met schepnetten en bewaarzakken enz als er een parasiet in zit is dit niet erg want deze droogt toch uit maar als men weet dat er een virus is uitgebroken behandel deze zakken enz dan met een desinfectie middel want er gebeurd steeds vaker dat virussen over gebracht worden tegen houden kan je een virus nooit maar je kan het wel verminderen. :wink:
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

21-07-2004 23:52

Vang ook vaak brasems met witte stip, maar eigenlijk alleen vroeg in het voorjaar, elk jaar gebeurt me dat en altijd op het zelfde water, heb het overigens nog nooit op een karper gezien op dat water met de zelfde uitslag. Kan het niet met de tijd van het jaar te maken hebben, omdat ze net uit de winterperiode komen, en evt vatbaarder zijn voor schimmels cq ziektes?

Mvg Marco