Discussie: Dikke vissen = aanzien?


Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

24-06-2004 08:34

Beste Pascal,

Ik heb in het verleden gemerkt dat eigenlijk alleen maar de jongere generaties altijd vragen naar je zwaarste vis. Ik heb dan ook vaak het gevoel dat juist voor de jongere generaties geldt, dat zij steeds meer interesse in iemand krijgen naarmate hij meer dikke vissen hebben gevangen. De oudere generaties zijn hier minder mee bezig en komen gewoon een praatje maken en ervaringen uitwisselen. Maar misschien is het aan jullie wateren anders!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-06-2004 09:23

Klopt als een huis Bas.
Weet je, als je al zo veel dikke vissen heb gevangen, ga je meer waarde hechten aan andere dingen.

Ikzelf ben nog niet zo ver, geil nog wel een beetje op die 50tigers van
Bart v.d.H. :wink:

Je slaat wel de spijker op de kop Bas.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

24-06-2004 09:52

[quote="Piotr Schiettekatte"]Valt het toch op dat de vissers die zware vissen vangen door het slijk worden getrokken achter hun rug door een groot aantal vissers eh..... Niet bepaald "aanzien" dus.

Of is dit alleen in maar in het Belgenland zo???[/quote]

Piotr, dat is overal zo... helaas.. maar het is niet anders.. wel jammer.
Daarom vang ik alleen nog maar kleine vissen :P
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

24-06-2004 09:54

Op het moment ligt mijn aandacht ineens volledig op een watertje dat gewoonweg superklein is en waar een 20-er vangen gewoonweg dromen zal blijven. Maar ik vis er helemaal alleen op het moment, er zitten zeer mooie schubjes en de omgeving en rust is prachtig. Verder kan ik er wel bij helemaal niemand terecht voor informatie. Als ik er vis voel ik me zelfs afgesloten van alle andere karpervissers en heb ik het idee dat ik het zelf moet doen. Het is er echt niet makkelijk om iets boeiends uit het water te toveren.. aangezien sommige van jullie elke week mooie 20-ers op de mat krijgen. Maar ik vind het wel heel wat ontspannender... Geen stekkenpezers... geen vervuilde stek... geen ongewenste RM's in het water.. weten dat er niemand anders dan jou voert en het idee dat het water een beetje van jezelf is.
En voor mensen die je dan meteen als beginnertje, prutser of knollentrekker zien omdat je op een water zit waar niet eens een 20-er zt heb ik totaal geen aanzien. Neem bijvoorbeeld Dick Langhenkel. Is hij een van de grote vissen-vangers? En een beginner/prutser is hij echt niet. Hij denkt ook na over zijn visserij en aanpak, maar kiest alleen voor andere wateren.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

24-06-2004 11:06

Bas,

zo denk ik er dus niet over.
Ik heb ook al wat mooie dikke vissen in nederland mogen vangen en kijk nu heus niet naar mensen die ook alleen maar dikke vissen vangen. Demensen die vissen weten te vangen op wateren waar niemand anders het kan of dat ze veel meer vangen als anderen, daar heb ik meer aanzien voor. Maar dat verandert volgens mij bij iedereen die ooit een dikke vis mag vangen. Ik kijk nu zelf heel anders naar het vissen op als een paar jaar geleden.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

24-06-2004 11:07

Ik denk dat veel karpervissers niet zo zeer op zoek zijn naar aanzien van andere vissers, wel is het zo dat iedere visser het op prijs stelt als hij erkent wordt. Iedereen zegt wel dat er voor zichzelf gevist wordt, toch kan bijna niemand ontkennen dat ze het prettig vinden om eens een schouderklopje van een ander te krijgen.

Niet te min moet je de vangsten van iemand inderdaad, zoals ook al eerder gezegd, altijd relativeren. Een water waar geen dertigers zitten, daar kan je ze ook niet vangen. Het ene water bevat gewoon veel vis en is het de prestatie om grote aantallen te vangen. Een ander water bevat minder vissen, maar een bekend bestand aan dikkere vissen, hier is het weer een prestatie om die grotere vissen eruit te pikken. In mijn ogen is iemand goed bezig als deze in verhouding tot de rest meer vissen vangt (is het gemiddeld gewicht op dat water hoger, dan zullen dit zwaardere vissen zijn).

Het is ook zo dat je moet kijken waar je voor kiest binnen het vissen. Wil je altijd vis kunnen vangen, dan moet je jezelf niet op de moeilijkere wateren richten. Maar moet je het niet gek vinden dat iemand die zijn uren stopt in een water met grotere vissen (maar wat vaak moeilijker is) dus grotere vissen vangt. Vind je het onbekende juist die magneet die je aantrekt binnen het karpervissen, richt je dan op de Nederlandse rivieren of grotere plassenstelsels. Hier kan je ook voor verrassingen komen te staan en vang je meestal een gulden middenweg tussen de twee andere uitersten.

Als ik kijk naar mezelf wil ik graag constant grote, maar vooral aparte/mooie vissen vangen. Een combinatie die het nog iets lastiger maakt. Niet alleen het gewicht telt, maar ook nog eens de schoonheid van de vis. Verder vis ik zal het liefst op afgesloten water (van een niet te groot oppervlak)of kanalen. Deze keuze betekend dan ook dat ik me richt op de vaak moeilijkere wateren en je het blanken voor lief moet nemen. Maar de voldoening die je krijgt op het moment dat je dan ook die beoogde vis vangt en het moment dat het begint te lopen op het water omdat je het onder de knie krijgt is ook zeer groot. Toch blijf ik wel zeggen dat je alleen maar leert vissen door vis te vangen. Maar dit is mijn ding.

Ook dan nog iets over het constant vangen van dezelfde vissen, dit is iets waar ik minder bewondering voor heb. Ook ikzelf heb afgelopen jaren verschillende vissen gedubbeld, sommige bewust, anderen onbewust. Er waren enkele vissen die ik na de paai had en ook eens op topgewicht wilde vangen. Maar bijvoorbeeld vorig najaar ving ik een van die vissen op een supergewicht van 25,4 kg. Dit was een werelddag en een moment om nooit te vergeten. 12 Dagen later zat ik inmiddels aan de andere kant van het water en daar lag hij weer in mijn net. Een buitenstaander zegt: 2 Vijftigers! Ikzelf zeg afbreuk op die speciale dag. Er was geen gevoel van blijdschap, het was geen prestatie voor mezelf en heb de vis dan ook (na het maken van een paar dia's, die had ik nog geen) meteen weer te water gelaten. De tweede vangst was dan ook nog eens een afbreuk aan de eerste. Een ander minder moment had ik van de week, na de vangst van mijn beoogde target had ik besloten om nog een paar keer terug te gaan. Er is namelijk nog 1 vis die ik graag een keer nog zou vangen, maar is het niet zo dan niet. De eerstvolgende nacht was qua vangen super, 2 veertigers. Toch was het weer diezelfde vijftiger, nu na de paai,en een spiegel die ik in 2002 al had. Wel leuk gevist, maar blij was ik niet. Eerder had ik een schuldgevoel, een van mijn goede vrienden die ik daar aan het water heb leren kennen wilde die spiegel vangen, hij had deze vis nog niet. Ik baalde er dan ook van om hem te vangen, dit terwijl ik hem niet meer wilde vangen.

Zo zie je maar dat je voor een buitenstaander dus verschillende grote vissen hebt gevangen, dit wil niet zeggen dat het gevoel bij elke vis gelijk was en is.

Toch blijft het zo dat als je een vis vangt, hij voor je bestemd is geweest. Hoe groot of klein deze dan ook is. Een factor geluk kan hierbij een rol spelen, maar constant (grote) vis vangen verdient erkenning.

mvg

Bart van den Hurk

PS Robbert, erkennen dat je zelf nog niet zo ver bent getuigd van grote zelfkennis. Ben je voor jezelf op een gegevenmoment zo ver, dat je vissen van dat caliber wil vangen. Dan zal je ook moeten gaan vissen waar deze vissen zwemmen. Met de goede instelling en voldoende inzet zal hopelijk in de toekomst ook eens zo'n vis voor jouw bestemd zijn!
Laatst gewijzigd door Bart van den Hurk op 24-06-2004 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-06-2004 11:26

Ik ben hard bezig op een van onze grote rivieren om dat voor elkaar te krijgen Bart.
Die onbekende gigant zal van mij zijn!

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
caspar hendriks
Berichten: 151
Lid geworden op: 30-04-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

24-06-2004 12:39

Aanzien verdien je niet met de vangst van veel en of dikke vissen......
Aanzien verdien verdien je door het respectvol behandelen van ELKE vis, respect hebben voor de natuur en respect hebben voor je collega-karpervisser.
Gebruikersavatar
Brecht Gielen
Berichten: 42
Lid geworden op: 24-10-2003 02:00
Locatie: België

24-06-2004 12:54

Grote vissen vangen:
1. vissen op waters waar ze daadwerkelijk rondzwemmen;
2. factor doorzettingsvermogen;
3. factor geluk;
4. factor ervaring / "watersense" (incl. tactiek, aasaanbieding,...).

Dus elke doorzetter die op een water vist waar dikke vissen zwemmen, zal die met wat geluk vroeg of laat vangen. Hoe meer dat hij aan het water zit, hoe sneller hij die dikke vissen in principe vangt. Voor zulke vissers heb ik eigenlijk geen bewondering, dat kan iedereen.

Grote vissen vangen op een korte periode of met weinig vistijd ter beschikking wordt al wat moeilijker. Hier speelt de factor ervaring / "watersense" en geluk een grotere rol. Vissers die dit telkens opnieuw realiseren, zijn wat mij betreft toch van een groter kaliber dan degenen die ik hierboven beschreven heb.

Dit neemt niet weg dat ik respect heb voor elke "echte" karpervisser.

De groeten,
Brecht
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-06-2004 14:30

[quote="Bas Hofkens"]Beste Pascal,

Ik heb in het verleden gemerkt dat eigenlijk alleen maar de jongere generaties altijd vragen naar je zwaarste vis. Ik heb dan ook vaak het gevoel dat juist voor de jongere generaties geldt, dat zij steeds meer interesse in iemand krijgen naarmate hij meer dikke vissen hebben gevangen. De oudere generaties zijn hier minder mee bezig en komen gewoon een praatje maken en ervaringen uitwisselen. Maar misschien is het aan jullie wateren anders![/quote]

Bas,
Ik denk dat het niet zo zeer de generatie is, maar eerder het feit dat in die generatie veel beginnende vissertje zitten. Zij beginnen het nog maar net te leren en hebben zeg maar de eerste visje op het stadsputje om de hoek al binnen. Ik denk dat het niet meer dan logisch is dat deze jochies meestal heel snel onder de indruk zullen zijn van een grote vis, dat besef dat die vis misschien wel gewoon geluk was komt volgens mij ook wel met de jaren. Ik kan me nog een dag herinerin in mijn tweede jaar. Mijn record was toen wel 75cm. Aan de overkant zat iemand die toen, in mijn ogen, heel professioneel bezig was en die opeens een vis ving. Een spiegel van een centimeter of 80 en een pond of 18. Ik was gigantisch onder de indruk en dacht meteen met een van de beste vissers van het water te doen te hebben. Als ik er tegenwoordig zo aan terugdenk weet ik wel beter...

De meer ervaren vissers uit de jonge genaratie zullen minder snel onder de indruk zijn van één of twee dertigers. Ze zullen vaak al weten dat er toch een grote factor geluk in het spel kan zijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

24-06-2004 14:51

Bart,

daar ben ik al druk mee bezig om een grotere vis te vangen dan nu mijn record is. Het grote water is allang opgezocht waar ze moeten zwemmen.
En de inzet heb ik zeker.
Is nu alleen nog wachten tot hij een keer langs komt :D .

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

24-06-2004 15:09

Verwarrend met al die Roberts :-? :-? :oops:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

24-06-2004 15:11

Zeker, kan er voortaan mss een achternaam bij.
ik snap er nu ook niks meer van :-? ,
bas voor wie was dit bericht?

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

24-06-2004 15:20

Om nog even terug te komen......Op Bart v.d Hurk z'n reactie.

Waarom ben je niet blij/tevreden als je op een nacht een zware vis weet te vangen?? :-?
Als ik een 40er in m'n handen krijg aankomende seizoenen dan zal ik huilen van geluk....Dat is 1 ding wat heel zeker is!
Vorig jaar toen ik m'n PB verbeterde met 16,7 kilo schub stonden de tranene al bijna in ogen, ik kon het niet bevatten dat ik een 30-er had gevangen op dat water en die lastige stek(gevaarlijk drillen en zwaarbeviste stek)!
Nu ik nog aan dat moment terugdenk staat de glimlach op m'n gezicht!
Iedere vis op dat betreffende water is voor mij een overwinning dus of die vis nou 4 kilo is of 20 kilo is, hoe hoger het gewicht hoe meer vreugde natuurlijk, alsmede de schoonheid ervan.
Ieder jaar wil ik wel een doel voor ogen hebben, dit jaar is het op dat water minimaal 2 30-ers en minimaal 35 20-ers te vangen.......lukt dit niet..ben ik nog tevreden! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

24-06-2004 16:05

De PS was eigenlijk voor Robert Campbell bedoelt, sorry voor het misverstand.

Koen,

Waarom niet blij? Het gevoel bij het dubbelen van een vis is gewoon anders dan het moment dat je hem de eerste keer op de mat hebt liggen, hoe groot die vis dan ook wel niet is. Zoals ik al aangaf wilde ik vorig jaar enkele vissen dubbelen, omdat het vrouwtjes zijn en het gewoon een hele andere vis is voor de paai/in het najaar. De rest van de vissen die ik al had konden mij figuurlijk :wink: "gestolen worden". Op het moment dat je zo'n vis dan toch vangt ben je natuurlijk wel blij dat je een vis gevangen hebt, maar dit staat niet in verhouding met de blijdschap die ik heb op het moment dat ik zo'n vis voor de eerste keer mag vangen. Puur het gevoel wat ik heb.

Wat ik met het stukje duidelijk wilde maken is dat je voor een buitenstaander weer een grote vis gevangen hebt, maar het gevoel wat je zelf hebt van deze vangst een heel ander verhaal is.

mvg

Bart van den Hurk
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-06-2004 07:27

Beste Bart,

Dat gevoel heb ik ook, maar dan bij iedere vis die ik dubbel. Voor mijn gevoel gaat er dan een stukje spanning af en denk soms "zwemt er niet meer rond?" :-?

Denken jullie trouwens dat de situatie in NL verschilt van de situatie in bijv. Engeland. Ik heb namelijk sterk het gevoel, wanneer je in Engeland een dikke vis vangt, je dan én een hele zwerm met "nieuwe fans" achter je krijgt staan én/óf een hele hoop mensen die je met een scheef oog aankijken.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

29-06-2004 08:12

Er zijn altijd mensen die je het van harte gunnen en je hebt er die je maar niet scheef genoeg kunnen bekijken.... met andere woorden 'de jaloerse bokken'

Dit is volgens mij overal zo. Belgie, Nederland, Engeland,....
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

29-06-2004 12:53

Ik vind weinig mensen ECHT goeie vissers. Degene die ik echt goed vind zijn degene die precies begrijpen hoe alles in elkaar zit en overal, maar dan ook overal (instant) vis kunnen vangen. Iemand die van alle wateren verstand heeft en precies kan zeggen hoe de dingen in elkaar zitten. Je hebt zo van die mensen waarvan je denkt dat ze precies denken als een vis. Zo zijn er maar weinige, dat kan ik je vertellen. Maar dit is niet het belangrijkste.

Zowiezo heb ik respect voor iedereen die als visser voor zichzelf vist en het vissen serieus neemt en dat zo goed mogelijk probeert te doen mbt het welzijn van de vissen. Ook heb ik echt heel veel respect voor mensen die acties op touw zetten om de karperwereld in goede banen te leiden en zich om de natuur en de karpers bekommeren. Deze mensen krijgen van mij echt veel aanzien. Meer nog dan die mensen die alles begrijpen, want dit is immers vaak ook een gave en de een leert sneller dan de andere. Het belangrijkste is gewoon dat we met zijn allende karperweredld in goede banen leiden en dat iedereen op zijn eigen manierplezier beleefd aan zijn/haar hobby en het elkaar niet moeilijk maakt. Want het is tegenwoordig met alles zo: dat we het elkaar moeilijk maken. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn!
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

29-06-2004 20:27

Nee, maar ik bedoel dat in mijns inziens in Engeland veel meer naar mensen omhoog wordt gekeken die dikke vissen vangen. Kijk maar naar Frank Warwick. Wij zijn misschien te nuchter of relativeren het meer.

Weer een stelling: zij geloven daar (in Engeland) meer in "sprookjes" en wonderaas.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

29-06-2004 20:52

Bas,

wij vergeten vaak ook dat men in Engeland gewoon veel anders vist, en dat de wateren daar heel anders zijn, waar bepaalde "sprookjes" dus daadwerkelijk wel werken. Daar heb je kleine kraakheldere gravelpits van een hectare of 2, waar maar een handvol vissen zwemmen die meesters zijn in het ontwijken van rigs en standaard voerplekken gewoon omzeilen. Wij vissen op zandafgravingen waar je nog geen 20cm diep het water in kan kijken. Dat ligt dus heel anders, en jongens die daar op die kraakheldere wateren met dingen gaan vissen die het goed doen (denk bijv. eens aan die fluor pop-ups) die krijgen vanzelfsprekend meer status, om het zo maar te zeggen.

Alleen omdat die dingen bij ons vaak compleet anders werken, wil dat niet zeggen dat het sprookjes zijn. Daarnaast, als je weken aan een stuk blankt op zo'n water, terwijl je de vissen ziet zwemmen en azen, ga je vanzelf wel in sprookjes geloven, geloof mij maar :)

mvg
stefan
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

29-06-2004 22:03

afgunst is het woord waar een groot deel van de karpervisser mee zitten, wist je dat ik blj voor een andere karper vissen kan zijn als hij een mooie vis vangt?of het nou een bekende of een onbekende is het intreseert me geen malle moer, hij heeft deze meer het meeste geluk/inzicht.

volgende keer ben ik het en ik ken toch een aantal karpervisser's die ook bij die vangst van me leven uit hun dak kunnen gaan.

jongens je zit samen aan de waterkant de een met 1 ton aan spullen de andere met 100 euro aan spullen iedereen zit er voor het zelfde om een mooie karper te vangen denk niet aan gewichten maar denk samen over wat we een mooie hobby hebben
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-06-2004 23:51

Als in Engeland een water groter is dan 25 ha. vist er ook bijna niemand meer. Veeeeeelst te groot. Als er al bijna niemand vist, wordt het ook nooit wat. TOT DAT.

Ze hebben me 50 van die pispotten laten zien. Hier zwemt pietje, daar truus. Maar DAT WATER DAN? Neeeh is nix (pas op niet de minste vissers he)

Tja 1 jaar later tot 38 lbs gevangen. vissen die nog nooit gevangen zijn.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

30-06-2004 08:27

een kleine karper is een karper die nog niet groot is.......dus als je nu een 15 ponder vangt, dan kan je zeggen dat hij over 5 jaar ongeveer 20 pond is :lol: :lol: :lol:

Ik weet niet of een karpervisser aanzien heeft..... ik bedoel, hij zal echt wel een goede naam krijgen.....maar hij zal ook rustig eens een kleine karper en brasem vangen..dat maak je m e niet wijs..Ik geloof er dus niet echt in dat een karpervisser aanzien heeft.

Noud