Ervaringen met om de dag voeren.


Plaats reactie
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

09-06-2004 22:00

Ik zie regelmatige stekken waarvan ik denk dat het echt goede stekken zouden kunnen zijn, maar vind ik het iets te ver om elke dag te voeren. Wat is jullie ervaring met om de dag voeren??? Dan natuurlijk wel grotere hoeveelheden en hoeveel doen jullie dan ?

Vriendelijke Groet
Niels Kleijn
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

09-06-2004 23:23

Hoi Niels,

Dat is helemaal geen probleem hoor, en al helemaal niet als je stek begint te produceren, dan kun je zeker volstaan met om de dag voeren. Ik voer zelf ook meestal om de dag heb hier geen hinder van ondervonden, het stomme is wel; ik plan meestal wel me sessie als ik de dag ervoor gevoerd heb, dit zal eigenlijk ook niet uit maken, doe dit meer uit gewoonte en toch een stukje vertrouwen.

Groeten Mike.
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

09-06-2004 23:29

Mike,
Ik ben het niet helemaal met je eens. Om de dag voeren heb ik zelf geen ervaring in. het zal best ook werken.
Maar ik weet haast zeker dat de vis niet 24 uur(of in jou geval omde dag dus 48 uur) op de stek blijft! Een karper trekt een beetje rond als jij iedere dag rond een uur of 7 gaat voeren zal je in de meeste gevallen een vis pakken rond die tijd. ze komen gewoon rond die tijd weer terug als ze de vorige keer ook te eten hadden.
Als je in jou geval 1 dag na het voeren al gaat vissen heb je kans dat de vis pas de volgede dag komt. Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar het zou zomaar wel een paar vissen kunnen schelen.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-06-2004 07:41

Niels,

gewoon lekker doen. Ik heb jaren zo gevist en het liep als een trein. Je moet er echter wel een flinke portie in gooien. In de zomer kun je er gerust 3-5 kg boilies in gooien. Zorg dat ze lekker hard zijn. Voer een week(drie voerbeurten) en ga er dan maar lekker op vissen.

Luuk,

zoals je zelf al aangaf, heb jij hier geen ervaring mee. Probeer het eerst eens uit te zoeken. Het enige belangrijke van een voerstek is, dat er altijd voer ligt. Dit kan ook met 1 voerbeurt in de week. Strooi maar eens 1 keer in de week 25 kg tijgernoten(blijven goed onder water!). Ga er dan na een week of drie een lange sessie vissen. Veel koffie mee..........


mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

10-06-2004 11:39

He Mitsz niet alle voer strategieen verraden :cry:

Niels zoals is aangegeven het levert echt niet minder vis op,ik bevoer mijn stekken al jaren zo en het werkt perfect,voor mij dan,een voorwaarde heb ik wel ondervonden,je gemiddelde voer hoeveelheid per voerbeurt moet hoger liggen als bij iedere dag voeren,liever het drie dubbele dan het dubbele van een iederedag voersessie.


Wil.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

10-06-2004 12:31

------------
Maar ik weet haast zeker dat de vis niet 24 uur(of in jou geval omde dag dus 48 uur) op de stek blijft! Een karper trekt een beetje rond als jij iedere dag rond een uur of 7 gaat voeren zal je in de meeste gevallen een vis pakken rond die tijd. ze komen gewoon rond die tijd weer terug als ze de vorige keer ook te eten hadden.
Als je in jou geval 1 dag na het voeren al gaat vissen heb je kans dat de vis pas de volgede dag komt. Ik zeg niet dat het altijd zo is, maar het zou zomaar wel een paar vissen kunnen schelen.
--------------

Dat heeft ook te maken met de afmetingen van het water. Daarnaast al weet de karper dat er voer ligt zal hij er regelmatig komen. En daarnaast zwemmen er toch vissen die je niet vangt.......

Om de dag voeren werkt zeker! Gewoon goed om je stek te onderhouden. Als je bijvoorbeeld een paar weken er niet vist. Kan je natuurlijk wel gewoon voeren. Zo hou je de voerplek actief!


** damn die quotes werken echt goed hier
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

10-06-2004 18:26

Hey Niels,

Als ik voorvoer dan voer ik minstens iedere dag......Voedsel wordt opgegeten dus als die karper langs et stekje komt en er liggen nog maar een paar boillie's dan zal die karper dat opvreten of laten liggen...
Stel hij eet et op dan zwemt ie naar een lopp van tijd gewoon weg(logisch) maar als jij iedere dag voert en die vis is in de buurt net als andere karpers en er ligt genoeg voedsel dan heb je idd kans dat die vis dan geregelt terugkomt!
Om de dag voeren kan ook maar dan zal ik wel eerst na gaan denken of dit wel nut heeft aangezien het misschien om een stromend water of stilstaand water betreft. :wink:
Op stilstaand water ben ik van mening dat een grote voerplek dat om de dag wordt aangevoert beter werkt dan dezelfde tactiek die je dan toepast of stromend water, omdat er op stromend water meer beweging in t water is waardoor je voedsel wegstroomt ipv blijft liggen zodat die karper jou stek niet als aasplek ondervindt!
Tevens is het ook zo dat karper veel moeilijker is vast te houden als je op stromend water voert! :roll:
Dus ik opteer op stromend water de theorie van: Hit and Run.....oftewel 3 dagen voeren en de 4e dag vissen!
Vis je op stilstaand water dan gaat de theorie: Om-de-dag-voeren meestal beter op omdat je dan een echte voerplek creeërt omdat je voer dan wel blijft liggen! :wink: Ik kan de plank helemaal misslaan maar zo denk ik erover!Ik voer ook niet voor niets iedere dag op stromend water! :D
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Hugo Bovenmars

10-06-2004 19:16

Ik denk dat elke dag voeren zeker beter is, veel beter zelfs, ongeacht het water. Ook op rivieren zal een karper een bepaald territorum hebben / trekroute aanhouden. Ik denk dat je veel meer vist concentreert door elke dag te voeren.

Meer dan een gevoel is het niet hoor. Het is gewoon moeilijk om hier een antwoord op te geven. Je zult het uitputtend moeten testen voordat je echt met feiten kunt komen.

Wat denk je zelf?
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

10-06-2004 19:47

Koen,boilies stromen niet weg zelfs niet op de snelst stromende rivieren.
Er is altijd vlak boven de bodem een laag water waar GEEN stroming is,de dikte van die laag water is afhankelijk van de diepte,bij zeer ondiep water is dit enkele millemeters tot 1 centimeter,bij diep water van enkele centimers tot zelfs enkele decimeters.

Vasthouden van karpers op rivieren lukt net zo goed(of slecht het is maar hoe je het bekijkt) als op grotere stilstaande wateren.

Opvallend is dat sommige mensen een voersessie om de dag afkeuren of niet goed vinden zonder daar een goede verklaring voor hebben of het zelf getest te hebben.

Ik voer al jaren(16 jaar) op rivieren en grotere plassen,beide voer manieren heb ik geprobeert,zowel het zogenaamde hit en run als langer voeren alsmede om de dag voeren,ook instant is bij mij ruimschoots de revu gepasseert hoewel ik dat instant niet zie zitten om de reden dat deze manier mij in ieder geval de minste resultaten opleverde.

De andere 3 manieren ontlopen zich niet veel waar ik wel aan moet toevoegen dat langer voeren om de dag door de jaren heen toch de beste resultaten opleverde.

Hoe het een en ander op kanalen gaat werken kan ik weinig over zeggen daar de laatste keer dat ik serieus op een kanaal viste meer dan 16 jaar geleden is,maar ik kan mij nit aan de indruk ontrekken dat het op een kanaal ook zou aanslaan.

Wil.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-06-2004 20:47

"A much quoted "fact" being that goldfish have a memory of four seconds or something equally unlikely. I remember reading in an article by Richard Walker that he used to visit the record carp he caught after it had been installed in London Zoo Aquarium. When he did so he would feed it with various foods, but the one food it would never eat were balls of bread paste - the bait upon which it had been caught. This refusal to eat the paste continued until it died, some twenty-odd years after he caught it."

Zolang het maar waard is om te onthouden.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

10-06-2004 22:12

Goedeavond Wil,

N.a.v van je posting wil ik toch ff reageren aangezien jij al de nodige ervaring heb op het gebied van kanaalvissen.
Als er een schip langskomt dan stroomt het wel heel hard omdat zo'n schip op en 40meter breed kanaal heel de kan leeg zuigt zodat je de bodem kunt zien :-?
Maar dan stromen je boillie's toch wel weg lijkt mij??Ik vis/voer dan wel op een recht stuk kanaal en waar is mn rigje plaats daar liggen geen keien(Mooi een steenvrij plekje kunnen vinden :D )!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

10-06-2004 22:46

Koen,geen kanalen maar rivieren!!!!!

Schip komt langs en trekt je boilies van je voerplaats af prima kan gebeuren zeker gezien als het droog valt en de bodem is glad.

Een ander schip komt maar nu van de andere kant,wat zou er gebeuren denk je?????

Het valt dus reuze mee met dat wegzuigen van de boilies,zo gek ver gaan ze niet als ze al verplaatsen.

Hierbij komt ook nog eens het feit dat vierkante meter voeren voor een rivier vis niet nodig is,de vis vind het toch wel.

Wil.
jan van kranenburg

11-06-2004 02:26

Kees,

Doet me een beetje aan die TV-reclame met die olifant, die wraakt neemt na tich jaar. Dus geheugen.

Geloof hier geen fluit van bij Karper; Richard Walker or anybody else.

mvg
Jan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-06-2004 08:44

Jan,

Het verhaal van Richard Walker is een aardige anekdote. Er zijn meer van deze frappante vertellingen.

Maar als karper geen geheugen heeft is deze niet te conditioneren. Het is allang proefondervindelijk aangetoond dat karper te conditioneren is. Bij het aanleggen van voerplekken maak je gebruik van conditionering. Toen we nog een gesloten tijd hadden, kon je op een karperput goed vangen bij de opening van het seizoen. Na de openingsdagen als er karpers op de kant waren geweest werd het weer lastiger. In die dagen werd er voornamelijk in het weekend gevist. De gesloten periode nam, met een winter waarin nauwelijks werd gevist, al gauw 6 maanden in beslag. Hieruit kun je al afleiden dat het lange termijngeheugen van een karper tenminste een week is, maar niet verder draagt dan 6 maanden.

Dit is een gemiddelde wat voor een individuele karper kan afwijken. Zal ervan afhangen hoe ingrijpend de gebeurtenis was.

Groet, Kees
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

11-06-2004 13:31

kees, maar als je je eerdere bericht bekijkt (die van die engelse karper)
kan je toch zien dat karpers een veel langer geheugen hebben. Die karper verdomde het om na zijn vangst ooit nog brood te eten.
Dat geeft toch stof tot na denken.
Maar waarom worden sommige karpers dan bijna elke week gevangen, te weinig voedsel in het water??
mvg patje
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-06-2004 15:44

Patrick,

De dombos van het stel? Je kunt wat over een groep beweren, maar ook een karper is een individu.

Beetje off-topic. Als je een groep karpers observeert is er altijd wel eentje die het eerst op het aas duikt. Dit is vaak ook de karper die zich geregeld laat vangen. Kennelijk werkt het natuurlijk alarmmechanisme niet van die karper. Wat meer te denken geeft is dat er zeer beslist veel karpers zijn die we nooit zullen vangen. Wij bereiken slechts het vangbare deel van het bestand. Soms krijgen we een idee van dat potentieel als we bijvoorbeeld kunnen inspelen op het lopende natuurlijke voedsel van dat water. Blijken er ineens hele andere karpers uit te komen.

Groet, Kees
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

11-06-2004 15:57

tot betrekking to dit onderwerp is dan de vraag hoe lang de vis "onthoud" dat daar voer lag.... een dag, twee dagen een week?


Niels
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-06-2004 16:24

Maar wie houdt nu echt alles bij?

Wedden dat de "werkelijkheid"anders is?

http://www.karperstudiegroep.nl/PDF/Excellogboek.xls

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

11-06-2004 16:41

[quote="Niels Kleijn"]tot betrekking to dit onderwerp is dan de vraag hoe lang de vis "onthoud" dat daar voer lag.... een dag, twee dagen een week?


Niels[/quote]


Ja Niels,


Wisten we dat maar :wink:

Dan scheelde ons dat een hoop gediiscussier en en voer!
Zelf uitzoeken wat het beste is qua voercampagne's, 1 dag voeren,2dagen,3 dagen!?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Ed Szarzynski
Berichten: 11
Lid geworden op: 09-06-2004 23:27
Locatie: Carp Mecca Noord Holland

12-06-2004 13:35

Elk water is anders. Op het ene water kun je zelfs zonder te voeren prima vangen en op het andere moet je eerst een gedegen campagne starten. Je zal toch zelf moeten uitvinden wat de beste voerstrategie is. Probeer gewoon verschillende technieken. Vergeet niet dat de mensen in Maastricht ook andere gewoontes hebben dan de mensen in Amsterdam of Groningen. Karpers zijn echt niet overal het zelfde.

Ed
Wie een helpende hand zoekt zal hem vaak als eerste aan zijn eigen arm vinden.
Plaats reactie