Suggesties voor een reglement.


Plaats reactie
Math Mingels
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

20-02-2004 09:22

hoi

wij hebben sinds kort een karper-commissie opgericht.
we hebben een aantal "regels opgesteld"
graag wilde wij jullie oordeel hierover.
het reglement is nog niet bindend
als je misschiens ideeen heb dan kunnen wij deze plaatsen in het reglement of eventueel aanpassen



KARPER REGLEMENT

1. Overwap’s, tenten en bivy’s.
Dit zijn tenten waarmee gevist wordt, dus geen bungalow tenten en dergelijke. Deze tenten zijn in de kleur groen of camou verkrijgbaar. Een eventueel grondzeil is gewoon toegestaan.

2. Brommers en scooters.
Deze zijn toegestaan mits de moter uit is. We willen de natuur zo min mogelijk belasten!! Dus een knetterende uitlaat hoort daar niet in thuis!! Wordt je rijdend gezien, zullen er maatregelen worden getroffen. Eventueel wordt dan je pasje ingenomen.

3. Karretjes en kruiwagens.
Deze hulpmiddelen worden toegestaan. Ze veel beter dan brommers of scooters en kosten maar een fractie van het bedrag dat deze gemoteriseerde voertuigen kosten.

4. Onthakingsmat.
We zijn verplicht om deze matten bij ons te hebben voor het welzijn van de vis.

5. Bewaarzakken.
Het is verboden om overdag de vis te zakken. Mocht je in de nacht een vis willen zakken doe het dan op de goede manier. Zak zo diep mogelijk af en zorg dat de zak geen stenen kan raken. Zorg er ook voor dat je de zak goed vast bind zodat deze niet los kan komen. Het is tevens verboden om meer dan 1 vis in 1 zak te hebben.

6. Alcoholische dranken.
Drank kan je gedrag negatief beïnvloeden. Je kan agressief worden en je slaapt veel vaster. Dit kan tot gevolg hebben dat je ‘morgens wakker wordt en je dure spulletjes zijn verdwenen!!
Denk aan het spreekwoord: “drank maakt meer kapot dan je lief is!!”

7. Kookgerei.
Let hier goed mee op. (brandgevaar!!) Zorg ervoor dat, als je klaar bent, het kookstelletje weer opruimt. Mocht je gecontroleerd worden door de politie zou je een bekeuring kunnen krijgen als je het open en bloot tentoonstelt.

8. Vernielingen.
Zaag geen bomen of stuiken om. Laat ook het riet staan. Als je je hier niet aan houdt volgt ook weer een harde sanctie!

9. Afval.
Neem altijd een vuilniszak mee, zodat je je eigen, maar ook eventueel het afval van iemand anders kan opruimen. Hoe schoner je stek eruit ziet hoe minder last je krijgt van de autoriteiten!! Maar denk ook aan al het ongedierte wat afkomt op jouw afval.(ratten en dergelijke)

10. Stek.
Je kan nooit een stek claimen! Mocht er toevallig iemand anders op ‘jouw” stek zitten probeer hem dan op een normale manier te overtuigen. Los het in ieder geval nooit op met agressief gedrag of geweld. Ook dit wordt niet getolereerd. Mocht dit wel gebeuren meld het dan bij de commissie of bestuur.

11. Open vuur en barbeqeu.
Dit is ten strengste verboden! Wordt dit gezien door Boa, politie of commissie wordt zonder pardon je pasje ingetrokken!

12. Auto’s.
Parkeer je auto op de daarvoor bestemde gelegenheden. Maar denk eraan dat als je je auto in een wijk neerzet, dat je hem zo zet dat niemand er last van heeft! Ook nu weer, je bent gast, niet alleen in de natuur maar ook in de wijk! Parkeer hem daarom ook niet op b.v. grasvelden en dergelijke.

13. Meld plicht.
Hiermee wordt bedoeld dat, als je wat ziet wat niet door de beugel kan, je het moet melden bij de politie en/of de commissie. Maak van het gebeuren een foto of filmpje zodat je ook daadwerkelijk bewijs hebt. Maar let wel op je eigen veiligheid, en ga niet de held uithangen!

14. Bezoek.
Bezoek daar is niets op tegen maar let er wel op dat er niets vernield wordt en dat andere vissers er geen last van hebben. Let er ook op dat b.v. de hond altijd is aangelijnd zodat dit ook geen punt van discussie wordt.

15. Hekken, poorten en afrasteringen.
Doe deze altijd achter je dicht, ivm de dieren. Blijf er van af en knip niets door. Als je er een keer wilt vissen is dat, waarschijnlijk, geen probleem maar verniel je toch een afrastering krijgen we weer een probleem er bij. Denk dus niet wat een ander mag, mag ik ook. Er zal ter zijne tijd ook afspraken worden gemaakt met de boeren en land eigenaren.

Wil men wel binnen 2 weken reageren!!


mvg

math mingels
Laatst gewijzigd door Math Mingels op 20-02-2004 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

20-02-2004 10:16

Math,

Hierbij enkele opmerkingen, c.q. kanttekening van mijn kant. Doe er mee wat je wilt.

* Algemeen:
Door de punten te nummeren impliceer je een bepaalde rangorde. Met andere woorden, de lezer is geneigd aan punt 1 meer waarde toe te kennen dan aan punt 8.

* Brommer en scooters
De toelichting dient specifieker te zijn. Zoals hij nu is, is 'ie niet duidelijk. Bijvoorbeeld: "Het gebruik van gemotoriseerde voertuigen langs de waterkant, wanneer hierbij geen sprake is van een verharde dan wel onverharde weg, is verboden. (Gemotoriseerde) voertuigen dienen op de daarvoor aangewezen plaats te worden gestald.". Let wel, een voorbeeld. Van welk in te nemen pasje is sprake? Wordt hier de vergunning bedoeld? Zo ja, dan dit niet specifiek bij dit punt noemen. Immers, inname van de vergunning dient te gelden voor overtreding van welk willekeurig punt in het reglement.

* Karretjes en kruiwagens
Waarom dit in het reglement opgenomen? Waar is de fiets gebleven?

* Onthakingsmat
De zinsnede "we zijn verplicht" vind ik persoonlijk helemaal niet sterk. Net of de karpercommissie dit zelf ook opgelegd heeft gekregen. Denk zelf meer aan: "Het gebruik van een onthaakmat bij het karpervissen is verplicht." Wellicht ook nadenken op een definiëring van wat een (goede) onthaakmat is. Om te voorkomen dat mensen een theedoek op de grond legt om als onthaakmat te gebruiken.

* Bewaarzak
Wat wordt bedoeld met overdag? Neem voor de duidelijkheid gewoon "tijden" op, zoals een het bekende 1 uur voor zonsopgang tot 1 uur na zonsondergang. De toelichting op goed zakken is oke. Ik zou voor meer volledigheid ook melden dat men bij het "ontzakken" van een karper dient op te letten (en een onthaakmat dient te gebruiken), omdat een karper dan weer veelal op krachten is gekomen. Net als een definiëring van wat een (goede) onthaakmat is, zou ik hier ook een definiëring geven van wat een (goede) bewaarzak is.

* alcoholische dranken
De nadruk ligt hier m.i. verkeerd, namelijk dat je minder zult bemerken dat je spullen gestolen worden. M.i. draait het meer om het door een run heen slapen en klungelig omgaan met een karper (al dan niet op de kant). Hoe zit het met de andere geestverruimende middelen?

* kookgerei
Ben in deze materie niet thuis, maar vind de huidige toelichting te veel vragen oproepend. Voeg advies toe, zoals het beschikbaar hebben staan van een emmer(tje) water en het niet in een tent zelf koken.

* vernielingen
Toelichting vind ik niet sterk. Denk zelf meer aan: "Het is niet toegestaan schade toe te brengen aan de natuur en gemeentelijke eigendommen. Ook het verwijderen van "hinderlijk riet e.d. valt hieronder."

* afval
Niets op aan te merken. Zou zelf ook toevoegen dat wanneer oud nylon wordt weggegooid (en dan natuurlijk in een vuilnisbak) men dit in kleine stukken dient te knippen, omdat men zo, bij het in de natuur/ vuilnisbelt geraken, de kans op verstrikking bij vogels e.d. verkleint. Bestaat er trouwens niet de mogelijkheid om oud nylon in te leveren voor recycling?

* stek
De nadruk ligt sterk op de negativiteit. Trek het algemener. Bijvoorbeeld: "Houdt bij het vissen rekening met anderen, zowel vissers als mede-recreatiegebruikers. Het zogenaamde claimen van een stek is niet toegestaan." Denk hierbij ook aan het uitvaren van de lijnen en het al dan niet recht voor je uit vissen. Laatstgenoemde is reeds uitgebreid in een topic behandeld.

* open vuur en barbeque
Koppel dit punt aan het punt betreffende kookgerei.

* auto
Koppel dit punt aan het punt betreffende brommers en scooters.

* meldplicht
Vind ik een zware. Ik zou hem zelf niet als reglement opnemen, maar meer als extra toelichting hierop. In de trent van "Mocht u zaken signaleren die in strijd zijn met dit reglement, dan zal het u zeker niet misstaan deze kenbaar te maken bij de overtreder, commissie en/ of andersoortige instantie, zoals de BOA en/ of politie." Let wel, een voorbeeld.

* bezoek
Huidige toelichting vind ik niet voldoende. Wellicht: "Indien de visser hem bekend bezoek ontvangt aan de waterkant, dan is deze verantwoordelijk dat ook dit bezoek zich houdt aan dit reglement."

* hekken, poorten en afrasteringen
Meldt ook dat wanneer er zogenaamde overstapjes aanwezig zijn, deze ook dienen te worden gebruikt. Als men een beschadiging aan de afrastering constateert, dient dit te worden gemeld.


Goed, zomaar wat opmerkingen.


Succes ermee,

Ron
Janssen André
Berichten: 47
Lid geworden op: 06-02-2004 14:02
Locatie: Geleen

20-02-2004 10:16

Jullie hebben dus een karper-commissie opgericht??

Hebben jullie misschien een ontheffing gekregen voor het nachtvissen??
Want als ik naar je woonplaats kijk, dan weet ik dat er bij jou in de buurt bijna overal een verbod op het nachtvissen van kracht is gegaan.
Begrijp me niet verkeerd, een reglement vind ik prima, als we daardoor weer rustig kunnen nachtvissen.
Er moet inderdaad iets gebeuren zodat bepaalde personen die het verzieken aangepakt kunnen worden!!!!
Maar toch had ik graag wat verdere informatie gehad over wat deze commissie nu precies inhoud, en over welke wateren dit gaat!!!!

MVG,
André
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

20-02-2004 10:24

Math,

Ik weet niet of jij/jullie lid zijn van de KSN, maar de Commissie BelangenBehartiging kan ongetwijfeld een grondig en gefundeerd advies geven. Stuur in dat geval even een mailtje aan cbb@karperstudiegroep.nl.

Groeten,

Mark
Math Mingels
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

20-02-2004 10:27

hoi

ron bedankt voor je opmerkingen
ik vindt zelf dat de regels ook wat aangepast moeten worden daarom heb ik ze hier dus ook neergezet zodat meerdere mensen hun mening kunnen geven hier over.
en hun gezond verstand eens laten werken :lol:

mvg

math mingels
Laatst gewijzigd door Math Mingels op 20-02-2004 10:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Math Mingels
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

20-02-2004 10:34

hoi andre


we hebben sinds kort een karper-commissie opgericht ja
dit in samenwerking met aart lokhorst van de ksn die ons hierbij adviseerdt.
2005 wordt voor ons een proefjaar hierbij willen we een stuk natuurterrein dan voorheen altijd open was weer openstellen om te vissen.
hierbij wordt dan ook gebruik gemaakt van pasjes.
Op deze pasjes komt dan de personalia en alle belangrijke nummers zoals de politie,aid e.d zodat men ook weet wie men moet bellen in geval er iets is.

zo'n pasjes geld voor iedereen dus ook buitenlanders :lol:
wanneer men 2 keer een waarschuwing heeft gekregen wordt men dus geroyeerd als lid
maar over dit laatste zijn we nog niet uit.
en misschiens dat deze royering ook landelijk kan plaatsvinden bv maar dit zijn maar ideeen.


meer informatie over de karper-commisie vind je op onze site en discussieboard

het gebied waar we dus over spreken waar men kan vissen is van eijsden tot aan maasbracht


http://www,carpflashes.nl
http://www.carpflashes.nl/phpBB2/index.php


mvg

math mingels
Janssen André
Berichten: 47
Lid geworden op: 06-02-2004 14:02
Locatie: Geleen

20-02-2004 11:03

Math,
Bedankt voor de info!!!
Zo'n pasjessysteem is volgens mij i.d.d. de enigste methode om het nachtvissen in de toekomst in de goede banen te leiden.
Ik sta hier dan ook 100% achter!!!!
Zou je ons a.u.b op de hoogte willen houden van de vorderingen die jullie maken want ik ben hier wel erg in geinteresseerd!!

KEEP UP THE GOOD WORK!!!

MVG,
André
Math Mingels
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

20-02-2004 11:05

hoi andre

zal jullie zeker op de hoogte houden
van de vorderingen

mvg

math mingels
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

20-02-2004 11:17

hoi andre

wat betreft het nachtvissen het volgende.
ik ben zelf lid van de hsv leeuwarden en van hsv de winde in velp.
sinds kort hebben er gesprekken met de hsv plaatsgevonden over een karpercommissie,
op 1 water in de vereniging is al een nachtpas noodzakelijk ivm overlast in verleden en dit werkt nu goed.
ze willen ook gaan kijken hoe het in de toekomst veilig gesteld kan worden voor de serieuze visser om te kunnen nachtvissen.

ik heb daarvoor kontakt opgenomen met hsv leeuwarden hoe hun passysteem nu precies is.

het volgende is bij leeuwarden,je hebt gewoon nachtvergunningen als je die gebruikt kun je geen tent plaatsen.
daarnaast hebben ze een nachtontheffing voor tenten dit is gekoppeld aan een pas systeem en geld in het groene ster gebied,dit behelst een pas die je aan de tent kunt hangen ter kontrolle en een certifikaat beiden met hetzelfde nummer uitgegeven.
de tenten mogen hier een max maat hebben van 7 m2 grondoppervlakte.

omdat de w.o.r op dit moment is/wordt aangepast en naar de lagere overheden wordt verschoven zijn nu de kansen aanwezig om gesprekken te voeren met gemeentes om een oplossing voor ontheffingen te vinden.

verder heb ik gepraat met een paar leden van de ksn die in de cbb zitten om te kijken hoe dit probleem aan te pakken.

hopelijk dat je hier wat mee kunt,

met vriendelijke groet paul veenendaal 8)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-02-2004 11:23

-zakken van een vis overdag verboden? zet er dan een tijd bij! als je bijv in de ochtend vlak voro je een foto wil maken controle krijgt ben je dus in overtreding!

-Tentjes moeten camou zijn? hmm das dan wel jammer voor bijv leugd die hun eerste nachtje wilen maken, je kan denk ik niet verwachten dat zij dan gelijk een bivvy aanschaffen toch? beter zou zijn om een max grond oppervlak voor een tent vast te stellen waardoor je "bungalowtenten" uitsluit

- Wat eventueel mooi zou zijn is een meeneem verbod voor kaper, hiermee voorkom je dat voor bijv consumptie meegenomen worden!(denk aan bijv polen duitsers asielzoekers) op dit moment is het namelijk nog gewoon toegestaan om karper mee te nemen!

-Zijn deze regels voor een nachtvis vergunning? of een soort gedrags code?

-Verplichtingonthaakmat Hoe wil je dat verplichten? voor alleen karpervissers? wanneer is iemand dan een karpervisser? als ie met boilies vist? en de mais visser dan of de penvisser? ik denk dat je de onthaakmat beter kan aanbeveln dan verplichten daar controle hierop onmogelijk is!

mvg martijn
Math Mingels
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

20-02-2004 11:43

hoi matijn

een meeneem verbod voor karpers is al opgesteld in de vergunning van de hsv

en een tijd lijk me ook zeer handig voor het bewaarzak wanneer dat men deze wel en niet kan gebruiken

en een tent kan in groen of camou zijn staat niet alleen camou
en een bepaalde maat lijkt me ook een prima idee.
onze doelstelling is eigelijk om het wildkamperen van bv buitenlanders tegen te gaan.

de regels zijn meer een soort gedragscode en worden vanaf 2005 opgenomen in de vergunningen


even ter verduideling ik heb deze 'regels' niet opgesteld.
dit heeft een van de commisie-leden gedaan.
ik heb deze op het discussieboard hier neergezet zodat andere hun mening hier over kunnen geven en we dus beter deze regels cq gedragscodes beter kunnen aanpassen.

en het pasjes idee nemen we dus over van ik geloof hsv leeuwarden of zwolle maar hier weet aart lokhorst meer van en we laten ons dus ook door hem adviseren.
en k denk dat dit misschiens een voorbeeld kan zijn voor de rest van nederland zo'n pasjes systeem lijkt me heel handig om het kaft van het koren te scheiden


mvg


math mingels
Laatst gewijzigd door Math Mingels op 20-02-2004 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-02-2004 11:50

Ik heb zelf in de karpercommisie van hsv leeuwarden gezteen die de nachtvispas heeft. Om wildkaperen tegen te gaan volstaat al die extra vergunning van +- 5 euro die men aan de tent hangt. Deze vergunning is alleen geldig in combinatie met een hengelsortvergunning!
Ik vind nog steeds dat je de jeugd overslaat als ze een groene tent moeten hebben vaak beginen ze met een "iglo" tentje, en vergeet niet de jeugd heeft de toekomst. Het is dan ook raar dat je juist die wil verplichten een tent aan te schaffen in de juiste kleur, geloof me we hebben hier nu 2 jaar ervaring met het geheel en je ziet nagenoeg (op juist een paar beginners na dan) alleen maar groene tentjes!

mvg martijn
Math Mingels
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

20-02-2004 11:56

hoi martijn

we willen dus ook iets voor de jeugd gaan organiseren door bv 4 keer per jaar een marathon te houden of vissessie en de jeugd ook meer te laten leren over de karpervisserij zodat men ook weet hoe men bv een karper moet behandelen

maar dit hele gebeuren staat allemaal nog in de kinderschoenen en we gaan ons dus eerst richten op het openstellen van het viswater en het pasje hierna komt de jeugd aan de beurt
de lokale hsv heeft al een soort jeugd opleiding maar ik vindt dat men hier wat actiever moet zijn


mvg

math mingels
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-02-2004 11:57

ok suc6!
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

20-02-2004 12:03

beste martijn

je hebt gelijk als je zegt dat je de jeugd voor de eerste keer niet gelijk op kosten hoeft te jagen.

maar het pas systeem in leeuwarden is ook een apart systeem

de pas die je krijgt om er met en tentje te mogen staan, daar staat ook op het volgende

Ontheffing voor het gebruik van een overnachtingsmogelijkheid bij het vissen is verleend aan de persoon:

dus eigenlijk is het geen nachtpas maar een ontheffingspas die in combinatie met de juiste vergunningen er voor dient dat je kunt nachtvisen in een tent.
de enigste restrictie die er in is opgenomen is dat het grondoppervlakte van de tent max 7m2 mag zijn.

ikzelf ben gelukkig ook lid van leeuwarden en moet zeggen het is een goed systeem,waar vele verenigingen een voorbeeld aan kunnen nemen

maar het systeem werkt alleen goed mits er ook voldoende kontrolle bestaat en die is er dan ook, in de persoon van rommert

vriendelijke groet paul veenendaal 8)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-02-2004 13:04

klopt............

aan de achterkant staan overgens wel gedrags regels oa het gebruik van ene onthaakmat
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-02-2004 14:36

Math,

Waarom niet de KSN gedragscode pakken en aanvullen / aanpassen aan plaatselijke omstandigheden? Beter goed gekopieerd ...


Met de tenten uit het eerste punt kan je waarschijnlijk beter een grondopp. noemen. en dan in bedekte kleuren.

Heb het KSN voorstelwelke naar de minister mee is gezonden (ivm aanpassen van de WOR) hier niet bij de hand. Volgt later.

Bedenk echter, dat de WOR nog bestaat en dus in principe alle kampeermiddelen verboden zijn. Let op op aansprakelijkstelling.


Verder adviseer ik de motivering na te kijken. Beter is een punt en deze eventueel in een toelichting verduidleijken.

Teveel punten werkt niet. Max. 10 0f 11.

Een aantal kan gemakkelijk onder 1 noemer. Bijv. Bezorg geen overlast.

MVG

Klaas


O ja: prima initiatief
Math Mingels
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

20-02-2004 15:05

hoi klaas


zal proberen of men de gedragscode van de ksn wilt overnemen lijkt me een nog beter idee en aan de had daarvan kunnen we dan wel aanpassingen maken maar ik wacht nog even de reactie af en dan als we klaar zijn met alles zetten we het online want we kunnen wel een hele hoop zeggen maar als niks daar schieten we ook nergens meer op :lol:

mvg

math mingels
Plaats reactie