handicap


Plaats reactie
randy nieman
Berichten: 293
Lid geworden op: 15-06-2002 02:00
Locatie: Alkmaar

10-12-2003 14:04

April jongstleden ben ik zwaar gewond geraakt aan mijn arm. Nu zullen jullie wel denken wat heeft dit met karpervissen te maken, n.l. het volgende. Omdat ik zenuwletsel heb is mn hand 90% van de dag (ijs)koud en ik heb geen gevoel meer in mijn vingertopjes en dit beinvloed mijn visserij zodanig dat wanneer de eertse nachtvorst er is, ik bijna niet meer kan vissen omdat mijn hand (heel erg) koud wordt en pijn gaat doen.
Heeft iemand van jullie ervaring met goede handschoenen die ik eventueel kan dragen en heeft iemand van jullie ook een handicap die je beinvloed tijdens het vissen, maar ook bijvoorbeeld met rigs-knopen e.d.
Met vriendelijke groet,
Randy
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-12-2003 15:33

Randy,

Rot voor je :sad:

Als die kou door het zenuwletsel van binnenuit komt (zenuwen in de war of) is er toch weinig aan te doen? Anders zou ik het proberen met van die dunne thermohandschoentjes (NASA-handschoenen) onder een paar fleece- of neopreenhandschoenen.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-12-2003 16:10

Randy,

Neopreen kan ik je niet aanraden, want dat laat het afweten als het echt koud wordt. Eigenlijk slechts goed zo lang het niet vriest. Fleece is al een stuk beter, hoewel ik altijd uitkom op gewoon gevoerde handschoenen. Wellicht in combinatie met zo een zakwarmertje? Er is heel wat op de markt, maar je probleem is van medische aard (doorbloeding?), dus je zult uit moeten proberen of het voor jou werkt.

Succes, Kees
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-12-2003 16:13

Dat wist ik nog niet Kees, Ik heb zelf van fleecehandschoenen en geen ervaring met neopreen, maar er wordt gezegd dat neopreen goed isoleert onder koude omstandigheden. Hoef ik die dus al niet te halen :smile:

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

10-12-2003 16:31

Is het niet zo dat je bij neopreen handschoenen moet zorgen dat je handen zeker warm zijn voor je erin gaat? Ik dacht dat dat dan de warmte vasthield...

Kan mis zijn...

mvg
Piotr
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-12-2003 17:06

Nop jongens,

Genoeg ervaring met neopreen bij het wielrennen om te concluderen dat ze ongeschikt zijn bij vorst. In de herfst zolang het niet vriest zijn ze prima. Lekker dun ook. Maar zodra het vriest werkt het niet meer. En ik heb wat pijn geleden, met mijn handen onder de warme kraan om bij te komen, nadat ik weer eens te laat was met het pakken van de gevoerde handschoenen.

Kees
randy nieman
Berichten: 293
Lid geworden op: 15-06-2002 02:00
Locatie: Alkmaar

10-12-2003 19:41

Ok, in ieder geval bedankt voor jullie reaktie, ik zal de neopreen en de normale gevoerde handschoen zeker eens uitproberen!! Eigenlijk ben ik nog wel benieuwd of er nog andere karpervissers zijn met een handicap zo ja wat voor een handicap, en hoe ga je er mee om m.b.t het karpervissen.
Met vriendelijke groet,
Randy.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

10-12-2003 20:11

Randy,

Ik weet niet of je het ook onder de noemer 'handicap' kunt plaatsen zelf heb ik last vaneen dubbele hernia waaraan ik wel geopereerd ben, alleen is deze operatie niet bepaald 'geslaagd' te noemen.

Hierdoor kan ik absoluut geen meerdaagse sessie plannen als de weersvooruitzichten gepaard gaan met veel vocht, wind en/of kou.
Dit omdat ik dan van m'n stek weggetakeld moet worden.
Dus als de vangstkansen hoog zijn ben ik het aan m'n lichaam verplicht om verstek te laten gaan.
Ik begin hierdoor wel steeds meer inzicht te krijgen in de geneugten van het begrip 'massochisme'

Voor alle duidelijkheid, mijn 'handicap' valt niet te compenseren door het gebruik van neoprene en/of fleece.
En het feit dat ik een ouwe zak aan het worden ben zal ook geen positieve invloed op het geheel hebben.
Gelukkig gaat het slap ouwehoeren me nog wel redelijk af.
Sterkte,

John
randy nieman
Berichten: 293
Lid geworden op: 15-06-2002 02:00
Locatie: Alkmaar

10-12-2003 20:32

Ok dank je, en jij ook sterkte !
Maja het is maar hoe je je visserij kan combineren of niet!, met je/een handicap, bij mij is het nog niet zo lang geleden gebeurt Ik weet niet hoelang jij (Jonh) er al mee loopt (hernia)??? (dit was er trouwens gebeurd; arm door een ruit en alles was doorgesneden behalve mijn bot dus ik mag nog van geluk spreken dat ik nog kan vissen) en ik ben benieuwd hoe andere vissers hiermee omgaan.Ik kan bijvoorbeeld geen hele zware dingen tillen, en heb bijvoorbeel ook last met het tillen van de wat zwaardere karpers ( uit ervaring over de 20 pond )om die 'lang' vast te houden voor een eventuele weeg en foto sessie.
Met vriendelijke groet,
Randy
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

10-12-2003 20:46

Hoi Randy.
Ik heb het probleem ook,maar dan mey mijn been.
Voorkomen kan je het bijna niet,maar beperken kan je wel.
Met goede thermo kleding,dus in jouw geval de handschoenen,kun je het wel een tijdje uithouden,maar zal niet voor een heel weekend werken,maar enkele uren wel.
Misschien zo'n hand verwarmer die je in ze zak kan doen dat je het wat langer uit kan houden.
Sterkte Franca.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-12-2003 22:23

Tja Randy,

Die hand van jou zal altijd wel problemen blijven geven..
Echter je kan door veel en regelmatig gebruik en training wel de bloedsomloop stimuleren en daardoor zal na verloop van tijd een soort extra omloop gevormd worden doordat de bestaande kleinere vaten zich gaan vergroten en verruimen en uitgroeien tot grotere aderen en vaten.
Dit vergt wel doorzetting en training met soms wat afzien en pijn lijden..

Maar toch,
Mijn rechterbeen is er 25 jaar geleden bijna afgereden, hing er wel heel slordig bij hoor.
Een Daf kwam de weg op en verleende geen voorrang en dan heb je als motorrijder maar weinig kans.
Botten,zenuwen, bloedbaan, spieren en pezen alles aan barrels, verschillende operaties en een jaar gips achter de rug en dan revalideren.
In het ziekenhuis al een nieuwe racefiets besteld, want ik zou en moest weer aan de gang wanneer ik kon, dat dit nog langer dan 1 jaar moest wachten maakte me alleen maar hongeriger.
Ik zou die Chirurg die in de eerste week m'n poot eraf wilde halen eens wat laten zien, die kloothommel..

Ik train, fiets en bike nu alweer 23 jaar en wanneer ik een kouwe poot krijg tijdens het biken, geef ik een extra trapje bij en hij doet het nog steeds!!

In neopreen en kunstof handschoenen gaat je huid eerst zweten en vochtig worden, daarna zal bij afkoeling datzelfde vocht de koude het eerst doorgeven.
Beter is een ademend natuurproduct te gebruiken als leder.
Dunne echt leren handschoenen blijven langer droog en warm dan dikke kunsstoffen handschoenen.
Enneuh, rigs knopen kun je ook veel beter thuis doen, heb je goed licht en wel zo knus bij het kacheltje, denk ik..

Kees,
Bij het biken gebruik ik dunne leren handschoenen, handen blijven droog en warm.
Daarnaast hou je een goed contact en grip.

Sportieve groeten Henk
randy nieman
Berichten: 293
Lid geworden op: 15-06-2002 02:00
Locatie: Alkmaar

10-12-2003 22:45

Dank voor jullie reakties!
Thermo kleding heb ik wel! Handschoenen te over, maar idd na verloop van tijd krijg ik toch een (ijs-) kouwe hand hier zal klaarblijkelijk niks aan toe doen zijn, of opgeven tijdens het vissen maar dat is niet echt de bedoeling. Een beetje doorzettings vermogen heb ik wel dat is het probleem niet.
Maar net als bij je tenen, als die eenmaal koud zijn wordt alles koud en das het jammere!
En mijn rigs knoop ik ook wel thuis, maar als je gewend ben om 8 jaar je rigs met rechts te knopen. En nu zijn sommige rigs zo moeilijk dat ik niet weet hoe ik ze moet knopen. Laat staan met links ( wel geprobeerd niet echt een succes) en met rechts wil dat al helemaal niet lukken.Een lusje voor de hair wil al niet super lukken. En om nou rigs kant en klaar te kopen, ok 1 keertje kan wel maar somigge rigs zijn nou niet bepaald de goedkoopste. Soms wil je nog wel eens wat verspelen, kan uitlopen op een duur grapje!. En ik knoop mij rigs t liefste zelf met veel vertrouwen en dat zal nu dus ff een stukje moeilijker worden!!
Met vriendelijke groet
Randy
jan van kranenburg

11-12-2003 02:22

Niet zielig zijn en ook niet als zodanig te worden gezien.
Dat is mijn doel.
Hartoperatie heeft mijn leven verstoord.
Nog steeds zoekend naar datgene wat ik nu nog kan.
Was aanvankelijk zeer teleurstellend en frustrerend om te ontdekken dat helaas niet alles meer mogelijk is.
Nu begin ik vreugde te krijgen in hetgeen dat nog wel haalbaar is.

Probeer dat ook Danny!!
Moet lukken!!

mvg

Jan
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

11-12-2003 07:35

Randy,

zeker nu merk je wie je echte vismaten zijn! Misschien kun je dus een van je maten vragen om de rig te knopen die jij voor ogen hebt. Natuurlijk ook niet ideaal als je afhankelijk bent van anderen, maar iemand met een beetje gevoel in zijn donder zal hiertoe zeker bereid zijn (om je te helpen).

De kosten van de PB-rigs vallen overigens wel mee.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-12-2003 10:08

Randy,

Als je in de buurt woonde knoopte ik die rigs wel vooor je.
Maar de rigs van Nash zijn niet te duur en van goede kwaliteit.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
jan van kranenburg

26-12-2003 02:07

Ronald,

Laat je niet ontmoedigen!

Er is vast wel een vismaat in je omgeving te vinden. Randy, voor wie dit
ook geldt, woont een beetje te ver weg.

Ronald, lekker pitten in je tentje, en een wekker zetten bij het krieken van de dag, levert ook extra vistijd op.
Als dit ook niet lukt, besef dan, evenals ik, dat je overdags ook best een karper kan vangen. En wees daar blij mee.

mvg

Jan
Plaats reactie