helderrrrrrrrr........


Plaats reactie
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

16-10-2003 15:49

De wateren beginnen nu hiero toch wel heeeeel erg helder te worden.
Je kunt zo 2 meter diep kijken.

Wat voor invloed heeft dit op de karpers?
Zullen ze nu voorzichtiger azen?
Ik vang nu wel minder.......

Moet de lijn nu dunner?

Zullen de karpers nu meer 's nachts gaan azen?

Ik denk dat het heldere water wel degelijk een grote invloed heeft. Maar wie hebben er ervaringen hiermee? En wat hebben jullie hierop gevonden?

Vraagjes waar ik gelieve een antwoord op zou willen.

vriendelijke groet,
Koen
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

16-10-2003 16:41

Ik denk dat de invloed op de vangsten wel mee valt. Immers, de karper is niet anders gewend dan dat het water in de herfst en winter in helderheid toeneemt. Neemt niet weg dat je er als visser terdege rekening mee kunt en moet houden. Vis je met het pennetje dicht bij de kant dan denk ik dat jouw aanwezigheid bij helder water eerder verraden wordt dan wanneer het water flink gekleurd is. Maar wellicht heb ik hiermee een te groot vertrouwen in het gezichtsvermogen van karpers. Voor wat dit gezichtvermogen betreft, visueel opvallend aas, denk hierbij aan fluor popups, springen erbij helder water natuurlijk helemaal uit. Echter, je aas is ook voor meerkoeten e.d. makkelijker te detecteren.

Je stelt de vraag of de lijn dunner moet. Ach, ik denk dat je de dikte van de lijn gewoon moet afstemmen op de visomstandigheden en daarmee bedoel ik meer de aanwezige hoeveelheid plantaardig groen, obstakels e.d. en niet zozeer de helderheid van het water. Mijn vertrouwen in het gezichtsvermogen van de karper is nu ook weer niet zo dat ik denk dat ze echt dikteverschil van lijnen kunnen constateren. Het feit dat het water meer helder wordt, wordt o.a. veroorzaakt doordat het plantaardig groen grotendeels verdwijnt. Dit gegeven kan ertoe leiden dat je puur om deze reden wel eens uit de voeten zou kunnen met een dunnere lijn.


Groet,

Ron
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

16-10-2003 17:36

Koen,

Ik gebruik in helder water geen andere lijnen. Ik heb ook nooit verschil gemerkt daarmee. Het enige wat ik verschillend doe is de kleur van m´n bollies aanpassen (tja.. het slaat inderdaad nergens op). Het zit ook gewoon tussen me oren volgens mij. Gebasseerd op het feit dat ik van mening ben dat natuurlijk voedsel ook geen opvallende kleur heeft.

Maar nogmaals dat is mijn mening. Al het andere maakt volgens mij niets uit met troebel water.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

16-10-2003 19:14

Koen,

mijn ervaringen zijn dat bij helder water mijn vangsten zowiezo minder zijn. Dit heb ik vooral in de zomer gemerkt, hoe minder er gevaren wordt --> hoe zuiverder het water --> hoe minder aanbeten.

Maar het kan zijn dat het water in het najaar helderder word. De vissen zullen denk ik ook sneller schrikken! Misschien dat dunne draad toch iets kan uitmaken. Uit mijn jarenlange ervaring als witvisser heb ik namelijk vaak genoeg van draaddikte tijdens de sessie zelf gewisseld. En het was niet één keer dat ik dan plots veel meer vissen wist te vangen!! Dus de draaddikte kan zeker een rol spelen hierbij... De kleur van de draad interesseert mij zelf eigenlijk niks.

mvg
Piotr
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

16-10-2003 19:21

Ik merk ook dat de karpers minder azen nu het zo helder is.
Zal de karper zich niet minder veilig gaan voelen nu het water zo helder is?

En merken jullie misschien of jullie meer vangen in de nacht als het helder is?

Koen
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

17-10-2003 00:16

Hey Koen,

ik ga aankomend weekend op een gat vissen waar je +/- 5 meter diep kan kijken..:-| (mijn eerste sessie trouwens)
Ben blij dat ik dit forum tegen kom wie weet kan ik er nog iets nuttigs van leren!
Hou je me op de hoogte? Ik laat je wel wat horen over mijn vangsten en het hoe en wat...

Groet Niek
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

17-10-2003 09:39

ik vis teneerste verder van me af als normaal, en hang vaak een toplood in de lijn, zodat deze mooi plat op de bodem ligt, heb hier toch meer vertrouwen in. ik vis zelf vaak op diep helder water daar maakt het niet veel uit, dieper dan 4 meter dringt toch geen licht door dus zullen die vissen daar niet veel van zien denk ik. maar opvallende ballen ben ik nooit fan van geweest dus dat laat ik maar lekker achterwege (kermisballen).
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-10-2003 09:54

Wat helder water betreft, ik heb er niet zo
goeie ervaring mee. Het lijkt wel dat de vis-
sen (ook andere witvissen), zich zeer schuw
gedragen in helder (ondiep) water.
Een goed voorbeeld is trouwens van een wit-
visser. De man viste met een korte vaste stok
zo'n 3 meter, het water was helder en hij zei
dat het niet veel soeps zou worden omdat het
water helder was! En het werd ook niet veel
soeps enkele voorntjes was zijn buit.
Na een tijdje zag ik de man weer, nu was echter het water troebel, de man ving dan ook
als een gek, de ene voorn naar de andere kwam
eruit!
Wat ik met dit voorbeeld wil aangeven, dat het in mijn ogen wel degelijk uitmaakt of het
water helder is of niet, en dit geld het
meeste voor ondiep water. En wat die witvis-
ser betreft, de man viste zeer licht 0,06mm
nylon dus dat was ook niet van invloed! En
ik heb die man meerdere malen gezien, en
steeds was het ritueel hetzelfde; helder=
weinig vis, troebel= veel vis. En dit geld
voor mij ook voor het karperen, want bij het
pennen zie je genoeg....................! :wink:

groetjes Benny
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

17-10-2003 10:04

Als je s'nachts vist maakt het niet uit of het water helder is, ik heb in ieder geval geen verschil gemerkt. Overdag daarentegen kan het wel degelijk verschil maken denk ik, maar dat kan ik niet bewijzen aangezien ik bijna altijd snachts vis.

Groet,

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-10-2003 10:19

Dit gold natuurlijk voor overdag! Vergeten
te vermelden. :smile:

groetjes Benny
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

17-10-2003 13:20

Ik bedoelde er eigenlijk mee dat je overdag nix vangt doordat de karper niet in het ondiepe dus heeel erg heldere water komt, maar dat je ze dan misschien wel 's nachts kunt vangen omdt ze zich dan veilig voelen.

Merk trouwens ook dat snoeken er meer moeite mee hebben om een visje te vangen. Ik zie ze nu genoeg, maar de visjes zien hem ook makkelijk.
Of zou dit alleen maar schijn zijn doordat ik de snoeken wel kan zien en niet weet wat of ze precies hetzelfde gedragen tijdens troebel water.?

Weet in ieder geval dat het ik nu een stuk moeilijker vang.

En dan denk ik nog dat er duidelijk verschil in zit per water. Sommige wateren zijn bijna het gehele water helder. Maar zoals op mijn water, wordt het nu pas helder. Dus dit zijn ze niet zo goed gewent.

Koen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-10-2003 13:26

Koen,

Op de wateren die ik bevis komen ze overdag
ook gewoon op het heldere ondiepe water, al-
leen valt het me op dat ze bij helder water
schuwer azen. Misschien zien ze toch meer dan
we denken?
Het heldere water is dus overdag volgens mij
wel degelijk van invloed, maar daar mee is
niet gezegd dat ze overdag niet op het hel-
dere ondiepe water komen, ze komen er wel de-
gelijk, maar met de nodige schuwheid!

groetjes Benny
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

17-10-2003 13:37

Zal het wel en keer gaan proberen met een breekstaafje. Als ik dan wel vaak beet krijg, dan weet ik genoeg.

Koen
Plaats reactie